بی ام و بخریم یا مرسدس بنز؟

فهرست مطالب

در زمان بازگشت تحریمهای صنعت خودروسازی و به دنبال آن ممنوعیت واردات خودرو به کشور، شاهد غیبت طولانی خودروهای نسل جدید در بازار کشور باشیم، اما شرکتهای خودروساز داخلی هرکدام به نوبه خود در تلاش هستند تا خلاء بوجود آمده در بازار کشور را جبران کرده و با ارائه محصولات جدید مونتاژی به بازار، شوک برقی و تنفس مصنوعی به پیکر نیمه جان بازار خودروی کشور بدهند. هایما به عنوان یک کراساوور نیمه لوکس چینی توسط ایرانخودرو (سایت خراسان) به کشورمان معرفی شد. در حال حاضر (آذر ۱۴۰۲) قیمت هایما توربو کمکار در بازار آزاد بیشتر از یک میلیارد تومان است. در داخل کابین اثری از تریم نارنجی نیست، صفحه کیلومتر تغییر کرده، پنل تهویه لمسی شده و نمایشگر مالتی مدیا هم افزایش سایز داشته است. بخشهایی همچون کنسول میانی، غربیلک فرمان و پنل کیلومترشمار از جمله نقاط قوت طراحی داخلی هایما به شمار میآیند که کاربران از وجود آنها در کابین تا حدود زیادی احساس رضایت خواهند داشت.


خودرو دیگنیتی

خوشبختانه، وقتی به فکر خرید بنز یا بی ام و هستید، به بازه گستردهای از مدلها دسترسی خواهید داشت. در یک جمعبندی میتوان چنین اظهار داشت که فضای داخلی هایما توربو علاوه بر ارائه طراحی خوشایند و دلنشین، محیطی نسبتا جادار را برای سرنشینان به ارمغان آورده است و رضایت نسبی مشتریان را به دنبال خواهد داشت. درشروع حرکت خودرو ، به سرعت کم چرخ ها و قدرت زیاد نیازمندیم و برای این منظور باید از بیشترین نسبت انتقال ممکن ، استفاده کنیم ، در خودروها بیشترین نسبت انتقال را دنده یک ، به وجود می آورد. در این بین ۸.۶ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر توسط هایما توربو سوزانده میشود که برای ماشینهای امروزی زیاد به نظر میرسد. در مقابل، شاهین حجم باک بیشتری دارد و در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۱۰ لیتر سوخت مصرف میکند. مشخصات فنی هایما اس۷ پلاس تغییر محسوسی نداشته، اما مصرف سوخت آن حدود یک لیتر در پایین آمده است. هرچند که مدل هایما همچنان یک کراس اوور جمعوجور به حساب میآید و در عمل اختلاف ابعادی آنچنانی با کراس اوورهای همکلاس خود ندارد. هایما اس ۷ توربو توانسته است نظرات مشتریان زیادی را به سوی خود جلب سازد.


روغن موتور خودرو

این محور به صورت یک پارچه به چرخ دندهای در بخش ورودی پوسته گیربکس متصل است و از طریق کلاچ با موتور خودرو در ارتباط است. گاهی فقط یک توقف بهموقع، درست و بدون مشکل است که میتواند شما را از آسیب و تصادف دور کند. با ورود به کابین هایما توربو متوجه میشوید که تغییر و تحولات کلی در این نسخه نسبت به نمونه ۲ لیتری انجام نگرفته و فقط به تغییر رنگ برخی ادوات مثل کنسول میانی داشبورد، رودریها و روکش صندلیها اکتفا شده است. مواردی مثل کروز کنترل فعال الکترونیکی و ورقهای دوفازی در بدنه خودرو از دیگر امکانات تارا هستند. تارا حتی از رینگ آلومینیومی هم بیبهره است و با رینگهای ۱۵ اینچی فولادی ارائه میشود که برای یک محصول سطح بالا اصلاً جالب نخواهد بود. این خودرو از کلاس لوکستر ظاهر شد و یک کراساوور شیک محسوب میشود. این خودروها با خودروهای ورزشی تفاوتهای بسیاری دارند و آن قدر محبوب و پرتوان هستند که برایشان یک کلاس جداگانه در مسابقات رالی در نظر گرفته شده است. ​!


خودرو فیدلیتی نیست، بهجای آنها از دو پولی ورودی (محرک) و پولی خروجی (متحرک) و یک تسمه پلیمری و یا فلزی برای انتقال قدرت استفاده شده است. بهطور معمول ثبت نام ایران خودرو بدون قرعه کشی، مربوط به خودروهایی است که تقاضای کمتری برای آنها وجود دارد. شرکت ایران خودرو هم که استقبال مشتریان از محصولاتی همچون جک S5 و سایر کراس اوورهای چینی را مشاهده کرده بود، دست به کار شد و هایما اس ۷ دو لیتری را با موتور تنفس طبیعی از سال ۱۳۹۴ به مشتریان تحویل چطور از سرقت خودرو جلوگیری کنیم؟ – آکادمی مالی مسعود داد. اما هایما توربو پا به میدان گذاشت تا ضعفهای فنی نسخه تنفس طبیعی را جبران کند. البته در همین سطح نیز طراحان موفق شدهاند هیبتی متناسب و تا حدی شبیه به شاسی بلندهای تمامعیار را در ظاهر هایما توربو پدید آورند. هایما در نمای عقب نیز سادگی را سرلوحه کار خود قرار داده است و المانهای اصلی همچون چراغها، درب صندوق و سپر عقب با حداقل جزئیات ترسیم شدهاند که البته جلوه متناسب و کاربردی را برای این بخش به وجود آوردهاند. دو کمپانی بزرگ به نامهای بی ام و () و مرسدس بنز ()، هر دو روح مهندسی آلمانی را در خود دارند و رهبران صنعت خودروسازی در جهان محسوب میشوند.