مشخصات فنی هایما S7 توربو (4)

غربیلک چهار شاخه فرمان نیز با وجود زمختی نسبی، به واسطه وجود کلیدهای کنترلی تا حدودی مدرن به نظر میرسد و استفاده از طرح چوب در کابین، توانسته به گرم شدن فضای داخلی کمک نماید. طراحی غربیلک فرمان، سردنده و موقعیت دکمه استارات متفاوت و جذاب است. اصلیترین نشانه اینکه مشکلی در روغن ترمز وجود دارد، روشن شدن چراغ هشدار روغن ترمز است. دنا پلاس ایران خودرو با وجود ضعفهایی که دارد، به دلیل طراحی زیبا و قابل قبول در بازار داخلی، امکانات و آپشنها و قدرت موتور کافی، خودروی مناسبی برای خانوادههای ایرانی است. شتاب بهتر، صندوقعقب جادارتر، طراحی کابین زیباتر و امکانات کاربردیتر نیز از دیگر مزیتهای دناپلاس نسبت به شاهین به شمار میروند. اختلاف بیش از ۳.۵ ثانیه بین شتاب این دو خودرو، رقم بهمراتب قابل توجهی است و نشانگر سطح پایینتر عملکرد دینامیکی شاهین در برابر دنا پلاس توربو ۶ دنده خواهد بود. البته برای علاقه مندان به شتاب و سرعت نسخه توربو دندهای و برای آنهایی که به دنبال رفاه و آسایش بیشتر هستند نمونه توربو اتوماتیک دنا قابل خریداری است که آن دو مدل قیمت به مراتب بالاتری نسبت به خودرو مورد بحث دارند.


خودرو دیگنیتیدیگنیتی دریم اسیووی دو دیفرانسیل جدید بهمن موتور - ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ امتیاز گنجایش صندوق عقب این دو خودرو به طور کامل به تارا دندهای تعلق میگیرد. اما اگر قصد پرداخت هزینه اضافه را ندارید میتوانم به شما اطمینان بدهم که همین نسخه ساده با موتور EF7 تنفس طبیعی و گیربکس دندهای هم در اکثر مواقع به نیازهای معمول شما پاسخ معقول را خواهد داد و اگر قصد ماجراجویی خاصی نداشته باشید از نظر شتاب و کشش کارتان را راه می اندازد. در مقایسه بنز، کمپانی رقیب چیزی کم ندارد و سیستم خطی موتورهای آن در انواع V8 و V12 قدرت و شتابی مثال زدنی به خریداران می دهد. هرچند متاسفانه از سال 1397 برخی از آپشن ها نظیر سانروف و ایربگهای جانبی از لیست آپشنهای استاندارد حذف و به تجهیزات سفارشی اضافه شدند تا خریداران نسخه توربو و بعد از آن توربو اتومات، تفاوت بیشتری میان خودرو خودشان با دنا پلاس احساس کنند و به نوعی قیمت سنگین پرداختی برای مدلهای مذکور بهتر توجیه معرفی خودروی جدید چینی‌ها معروف به پورشه گلکسی E8 جیلی – آکادمی مالی مسعود شود! پاسخ قطعاً منفی است؛ برای همین حتی نسخه توربو اتوماتیک دنا پلاس که بهترین و کاملترین نمونه از این محصول به حساب میآید هم قادر نیست با یک خودرو معمولی چینی نظیر چری آریزو 5 رقابت نماید. دنا از همان ابتدا با آپشنهای قابل قبولی به بازار عرضه شد که حداقل در زمان خود و در میان رده خودروهای اقتصادی کافی به نظر میرسید؛ اما در نمونه پلاس، جدا از تغییرات ظاهری، چندین آپشن جذاب نظیر ایربگهای جانبی، سانروف برقی و چراغ ولکام و..


ماشین دنا به خودی خود طراحی قابل قبولی داشت و با دماغه خشن و خطوط تند و تیز بکار رفته توانسته بود سلیقه ایرانی را تا حدودی راضی نگاه دارد و به نوعی خودش را تافتهای جدابافته از سمند جا بزند؛ اما مدتی پس از عرضه موفقیتآمیز دنا، گروه ایران خودرو تصمیم به بازنگری برخی قسمتها از جمله نیم رخ کناری گرفت. البته مشکل اصلی طراحی دنا که مربوط به ناهماهنگی میان قسمت های مختلف بدنه “از جمله ناهماهنگی میان دماغه با قسمت انتهایی” بود همچنان در جای خود باقی مانده، ضمن اینکه با گذشت زمان و عرضه محصولات جدید چینی، ظاهر نسبتاً جعبهای دنا، مقدرای از مد افتاده به نظر میرسد. در ابتدا باید بدانید که این محصول دارای ویسکوزیته مناسب در دماهای مختلف است. برای مثال هنگامی که خودروی شما روشن است و با دنده 2 در حال حرکت در سرازیری تند می باشید ، اگر پدال گاز را فشار دهید ، انرژی تولید شده از احتراق خودرو با انرژی حاصل شده از وزن خودرو در سراشیبی ترکیب شده و خودرو شتاب زیادی می گیرد؛ اگر دنده را خلاص کنید و پدال گاز را فشار ندهید ، موتور خودرو در دور موتور 1000 ثابت مانده ( مانند حالت درجا کار کردن خودرو) و خودرو تنها با انرژی وزنش در سراشیبی شتاب می گیرد؛ اگر خودرو در دنده 2 باشد و شما پدال گاز را فشار ندهید ، انرژی ناشی از وزن خودرو در سراشیبی صرف افزایش دور موتور خودرو تا دور 2000 می شود و خودرو با سرعتی ثابت از سراشیبی پایین می آید؛ بنابراین در سراشیبی ها باید انرژی وزن خودرو را به روشی مهار کرد ، که با توجه به مشکلات استفاده زیاد از ترمز در سراشیبی ، ( که در قالب دلایلی ذکر شد) می بایست با استفاده از دنده سنگین این انرژی را صرف افزایش دور موتور خودرو کرد و این یکی دیگر از کاربردهای گیربکس می باشد.


از نظر فنی این امکان برای دنا پلاس وجود دارد اما بدلیل دردسرهای پیش رو، ابطال گارانتی و ریسک انجام کار بصورت غیر اصولی توسط تعمیرکاران و تیونرهای متفرقه، توصیه میکنیم در صورت نیاز به شتاب بالاتر، خودرو دناپلاس خود را فروخته و با یک مدل توربو کارخانهای جایگزین نمایید. می خواهیم این بخش پیچیده و مهم را با جزئیات بررسی کنیم و نحوه کار و انواع آن را ذکر نماییم. موتور این خودرو ۳۶۲ اسب بخار قدرت تولید می کند، در حالی که امکان تقویت اضافی تا ۲۱ اسب بخار قدرت را نیز دارد. مرسدس بنز چندین شرکت زیرمجموعه دارد که از معروف ترین آنها می توان به مرسدس اشاره کرد که در فرآیندی 15 ساله از مالکان اولیه اش ” اِرهارد ملشر و هانس ورنر آوفرخت ” خریداری شد. از جمله مزیت های کابین دنا میتوان به طراحی جذاب نشانگرهای پشت آمپر و کنسول میانی که با الهام از هیوندای سوناتا طراحی شده، اشاره کرد. اما از نظر تعداد کل واحدهای فروخته شده، سال بدی برای این غول های آلمانی نبود. ​ ​.